#49 H-IIA / GX / C-HR

Mimo nazwy łudząco podobnej do nazewnictwa japońskich statków kosmicznych, Toyota C-HR rakietą nie jest. Za to jej design i technologia napędowa sprawiają wrażenie bardziej nowoczesnych niż to, co wychodzi spod rąk gości z Japan Aerospace Exploration Agency.

W tak małym, typowo miejskim aucie podróż do naszego, oddalonego o 850 km celu, wydawać by się mogła czymś na skalę misji „Wostok 5” – 5-dniowej wycieczki Walerija Bykowskiego dookoła ziemi x81. Natomiast przekraczanie granicy polsko-niemieckiej, niczym przekraczanie umownej granicy kosmosu.

Całe szczęście, to tylko niesłuszne obawy..

Dokowanie w Hanowerze, u stóp NORD/LB Building przebiegło bez większego zmęczenia podróżą. Za to wynagrodziło nieziemskimi doznaniami architektonicznymi, pasującymi idealnie do naszego wahadłowca.

Kamień węgielny tego budynku został wmurowany dokładnie 75 dni przed wysłaniem w kosmos pierwszego komponentu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Rok 1998… Tak, to już 19 lat (!) temu.

Podobnie jak ISS, nowocześnie projektowany NORD/LB Building musi być energooszczędny i dawać schronienie ludziom wewnątrz. Przeżyć w bankowości jest czasem trudniej, niż w przestrzeni kosmicznej. Kosmonauci prąd czerpią z ogromnych baterii słonecznych stacji kosmicznej. Pracownicy, zaś życiodajne światło potrzebne do pracy biurowej zyskują dzięki heliostatom umieszczonym na dachu, które kierują światło słoneczne do wnętrz biurowego ekosystemu w najciemniejszych jego miejscach.

Odważna architektura, podobnie jak sens Istnienia Międzynarodowej Stacji kosmicznej, nie raz budzi kontrowersje. Podobnie jest z designem w motoryzacji…

Ale w gruncie rzeczy, to właśnie kontrowersyjność, wzbudzanie emocji i zachęcanie do dyskusji cechuje wszystkie najbardziej wartościowe rzeczy na ziemi… i nie tylko na ziemi.

By T.S.